Milieu Taak Risico Analyse.

Het opstellen van een Taak Risico Analyse (in het dagelijks taalgebruik afgekort als TRA) is een hulpmiddel om tijdig de risico’s van de projectmatige werkzaamheden te onderkennen.
De arbeidsomstandighedenwet verplicht werkgevers om de gevaren, die zijn verbonden met de werkzaamheden in hun organisatie, te inventariseren en te evalueren.Dat wil zeggen dat elke organisatie de risico’s, van het werk voor de gezondheid van de werknemers, moet inventariseren en evalueren. Zowel bij routinematige als bij projectmatige werkzaamheden schuilen er gevaren die vaak niet tijdig worden onderkend. Het opstellen van een Taak Risico Analyse is een hulpmiddel om tijdig de risico’s van de werkzaamheden te onderkennen.

Het doel van de TRA is het voorkomen van ongevallen als gevolg van het uitvoeren van werkzaamheden.
Dit kan worden bereikt door:
  1. Op een gestructureerde manier (onvoorziene) risico’s van de werkzaamheden te inventariseren.
  2. Het nemen van maatregelen om de risico’s weg te nemen of beheersbaar te maken.

Wanneer een TRA uitvoeren?

Een TRA wordt opgesteld of kan noodzakelijk zijn wanneer:
  1. Werkzaamheden met een hoog risico moeten worden uitgevoerd die niet of niet geheel volgens de reeds bestaande procedures of werkinstructies kunnen worden uitgevoerd.
  2. Procedures opgesteld of geƫvalueerd moeten worden.
  3. Werkzaamheden voor het eerst worden uitgevoerd, waarvan de risico’s en ongewenste gevolgen (nog) niet bekend zijn.

Voor persoonlijk en deskundig advies, kunt u uiteraard bij ons terecht.
Adviesbureau Hommel is de specialist voor uw organisatie op gebied van Kwaliteit, Arbo, Milieu en Duurzaamheid.
Onze kracht is de verbindende factor tussen uw vraag en de oplossing.
Meedenken met de klant is regel en geen uitzondering.
Onze ervaring is uw resultaat!

Voor vragen  kunt u gebruik maken van onze telefonische ondersteuning van ons bedrijfsbureau 0611583417.