Arbo bouwveiligheidsplan.

De veiligheid buiten de bouwhekken is geregeld in het Besluit Omgevingsrecht (BOR) en de Regeling omgevingsrecht (Mor). Dit besluit is gekoppeld aan de Wabo en betreft onder andere het opstellen van een bouwveiligheidsplan. Indien de gemeente dit eist, dient dit plan met de omgevingsvergunning te worden ingediend, om het bevoegd gezag in staat te stellen de aanvraag te toetsen aan de wettelijke voorschriften.

Vanuit de bouwregelgeving krijgt publieksveiligheid steeds meer aandacht, omdat er steeds meer binnenstedelijke projecten worden uitgevoerd. Daarom is het niet verwonderlijk dat de wetgever specifieke eisen stelt over onderwerpen als verkeersmaatregelen, ondergrondse infrastructuur, hijsen in een bebouwde omgeving sociale veiligheid . Deze onderwerpen dient de aanvrager van de omgeving vergunning (namens de opdrachtgever) in een (bouw)veiligheidsplan nader uit te werken. Naast de naam (bouw) veiligheidsplan zijn er ook andere namen in omloop als "sloopveiligheidsplan' en het  "BLVC plan  (bereikbaarheid-, leefbaarheid, veiligheid en Communicatieplan).

WERKWIJZE:
Adviesbureau Hommel heeft ruime ervaring in complexe en binnenstedelijke projecten. Na het inventariseren van de benodigde informatie en gegevens zal het concept plan opgesteld worden.
Om publieksveiligheid, waar we het in het betreffende plan over hebben, zal in een 4 tal fases integraal aangepakt worden.
1. Initiatiefase: Een risico inventarisatie en evaluatie project specifiek zal uitgevoerd worden, hierin zal naar risico's met een grote impact op de omgeving gekeken worden. Deze risico’s die de haalbaarheid van het project kunnen beïnvloeden of zelfs in gevaar kunnen brengen, zijn bv gevaarlijke stoffen bodemverontreiniging , gevaarlijke of belangrijke ondergrondse infrastructuur, infrastructuur en aan- en transportroutes.

2.De fase van voorontwerp: Alternatieve oplossingsrichtingen globaal onderzoeken. Op basis van een risico inventarisatie en evaluatie kan blijken dat er grote risico's zijn voor het publiek zoals aanrijdgevaar, hinder door lawaai, verzakking, vallende voorwerpen etc. etc. Om deze risico's te voorkomen en te beperken dienen( alternatieve ) oplossingsrichtingen uitgewerkt te worden.

3. Definitieve ontwerpfase: In de definitieve ontwerpfase worden de gekozen maatregelen uitgewerkt. Dit kunnen specialisten zijn in bv geotechniek, verkeerskunde, veiligheidskunde, hulpverlening etc. etc.

4.Technische fase: In de technische fase wordt het veiligheidsplan opgesteld. Hierin worden bovengenoemde zaken meegenomen en zal daardoor een overall plan zijn voor het gehele werk waarin al de disciplines met hun oplossingsrichtingen verwerken.
Het totale plan zal binnen het projectteam besproken worden.
Vervolgens zal Adviesbureau Hommel dit definitief maken en voorleggen aan de opdrachtgever.



Voor persoonlijk en deskundig advies, kunt u uiteraard bij ons terecht.
Adviesbureau Hommel is de specialist voor uw organisatie op gebied van Kwaliteit, Arbo, Milieu en Duurzaamheid.
Onze kracht is de verbindende factor tussen uw vraag en de oplossing.
Meedenken met de klant is regel en geen uitzondering.
Onze ervaring is uw resultaat!

Voor vragen kunt u gebruik maken van onze telefonische ondersteuning van ons bedrijfsbureau 0611583417.