Onder agressie verstaan we alle vormen van ongewenst of grensoverschrijdend gedrag waardoor medewerkers zich onveilig of bedreigd voelen of waar zij slachtoffer van zijn. Agressie kan zowel van fysieke als van psychische aard zijn. Ook kleine incidenten, zoals pesterijtjes, vallen daaronder. Als deze herhaaldelijk voorkomen, kunnen ze tot gezondheidsschade leiden.
Bij agressie denken we vaak aan heftige uitbarstingen, zoals bedreigen, schreeuwen en vechten. Deze zichtbare en opvallende incidenten vormen echter nog geen 8% van het totaal. De meeste incidenten zijn veel minder zichtbaar: een cliƫnt bedreigt een medewerker via de telefoon of een medewerker heeft het sterke gevoel dat er iets in de lucht hangt. Hierdoor voelen medewerkers zich onveilig, zelfs als er objectief gezien nog niets aan de hand is.
Wat verstaan we onder agressief gedrag?
Verbale en non-verbale agressie
Lichte vormen: fel in discussie gaan, beledigen, uitschelden, verwensingen uiten, schreeuwen, middelvinger opsteken.
Zware vormen: intimideren, dreigende houding, dreigen met fysiek geweld, treiteren, pesten, stalken, gezinsleden bedreigen, discriminatie.
Drie uitgangspunten
Bij het ontstaan van agressie kunnen dus kenmerken van de dader, van het slachtoffer, de organisatie en de externe omgeving een rol spelen. Het gaat er nu om hoe we deze kennis kunnen omzetten in gericht beleid.
Daarbij hanteren we de volgende uitgangspunten:
1. Agressie-incidenten zijn voorspelbaarder dan we vaak denken.
2. Wanneer medewerkers volgens vaste methodieken werken en zich bewust zijn van de risico's die ze lopen, krijgt agressie minder snel een kans.
3. Een veilige organisatie maakt zich sterk voor arbeidsomstandigheden waarin een medewerker "Nee!" kan zeggen. "Nee" tegen een onveilige situatie "Nee" tegen agressief gedrag.
Met deze drie uitgangspunten wordt de basis gelegd voor veilige arbeidsomstandigheden.
Het scheppen en in stand houden van een veilig werkklimaat gaat niet vanzelf. Daar zijn maatregelen en afspraken voor nodig. Een organisatie moet de aandacht voor veiligheid op een systematische manier binnen de organisatie verankeren.
Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E)
De Arbowet verplicht organisaties tot het (laten) uitvoeren van een RI&E. In de RI&E besteedt u aandacht aan de agressierisico‟s en het beleid van de organisatie. In het RI&E-rapport geeft u aan of er sprake is van agressierisico‟s en zo ja, waar. Geef ook aan of het beleid voldoet aan de normen. Als dat niet zo is, geef dan aan welke verbeteringen noodzakelijk zijn.
Registratie en analyse van incidenten
Organisaties zijn verplicht incidenten te registreren. Een goede registratie geeft veel waardevolle informatie over de mogelijke risico‟s in het werk. Deze informatie vormt weer een basis voor preventieve maatregelen.
Voor persoonlijk en deskundig advies, kunt u uiteraard bij ons terecht.
Adviesbureau Hommel is de specialist voor uw organisatie op gebied van Kwaliteit, Arbo, Milieu en Duurzaamheid.
Onze kracht is de verbindende factor tussen uw vraag en de oplossing.
Meedenken met de klant is regel en geen uitzondering.
Onze ervaring is uw resultaat!
Voor vragen kunt u gebruik maken van onze telefonische ondersteuning van ons bedrijfsbureau 0611583417.